Kiedy mamy już określony plan biznesowy i strategię związana z prowadzeniem sklepu internetowego, możemy zdecydować o wyborze platformy i sposobów promocji sklepu internetowego w sieci. Każda aktywność biznesowa, w obszarze branży e-commerce, wymaga pewnego zaplecza finansowego i budżetu, pozwalającego na uruchomienie sprzedaży internetowej. Wybór najbardziej opcjonalnego zestawu usług, może być kluczowy przy wypromowaniu produktów oraz sklepu w Internecie.
Podstawy
Zanim zdecydujemy o wyborze odpowiedniej platformy, konieczne jest zadbanie o domenę, która jednoznacznie określi jaki charakter ma nasz sklep. Warto tutaj zastanowić się nad nazwą, która pozytywnie będzie odbierana przez wyszukiwarki internetowe, które również analizują, czy domena i jej nazwa, jest powiązana z treściami na stronie, a tym samym czy jest wiarygodna. Podobnie ma się sprawa wyboru hostingu, na którym będzie umieszczony sklep, jako narzędzie działające na serwerze zdalnym.
Jaką domenę i hosting wybrać
Lokalizacja hostingu i jego parametry, mają ogromne znaczenie między innymi, ze względu na szybkość wyświetlania się treści na stronie i płynność działania platformy handlowej, co pozytywnie wpływa na pozycję sklepu w wyszukiwarkach internetowych. Wiele usługodawców oferuje domeny i hostingi dostosowane do sklepów internetowych, gdzie parametry są zoptymalizowane pod kontem, prawidłowego i płynnego funkcjonowania sklepu, w sieci internetowej.
Może to być:
• klasyczny hosting, w którym wyznaczony jest dla nas pewien obszar zasobów serwerowych;
• serwer VPS, gdzie mamy większe możliwości ingerencji w działanie wyznaczonej przestrzeni wirtualnej na serwerze;
• serwer oparty na chmurze obliczeniowej, czyli Cloud, działający jako rozproszona struktura o elastycznych parametrach przydzielania zasobów;
• serwer dedykowany, gdzie mamy dostęp do jednego serwera, przeznaczonego wyłącznie dla nas.
Cena domeny, to w pierwszym roku koszt nawet kilku złotych, a w kolejnych kilkudziesięciu złotych.
Hosting to koszt kilkuset złotych rocznie i warto jest zadbać, by wykupiony hosting, miał w pakiecie certyfikat bezpieczeństwa SSL, który obecnie jest kluczowy, przy pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach internetowych.
Aplikacja mobilna
Zadbajmy także o wersję mobilną sklepu internetowego na urządzenia przenośne, takie jak smartfony i tablety. Można także zapewnić w sklepie wersję aplikacji mobilnej, instalowanej na urządzeniu wyposażonym w system Android czy iOS, dla telefonów iPhone w kilku dostępnych formach:
• aplikacja progresywna PWA, która jest wersją strony internetowej, ale uruchamianej jak zwykła aplikacja zainstalowana na telefonie;
• aplikacja hybrydowa, napisana z użyciem języków skryptowych, wykorzystująca działanie przeglądarki w smartfonie, ale działająca jak aplikacja natywna;
• aplikacja natywna, wykonana w technologii skryptowej, używanej do tworzenia stron internetowych, ale działająca dokładnie tak jak aplikacja klasyczna;
• aplikacja natywna, napisana w językach natywnych, takich jak: Java dla Android, czy Swift/Objective-C dla iPhone z iOS.
Obecność sklepu w sieci internetowej i na urządzeniach mobilnych pozwala na przywiązanie klienta do naszego sklepu, a koszt takiej aplikacji jest zależny od platformy, z której korzystamy. Może być to kwestia kilkudziesięciu złotych miesięcznie, kilkuset złotych miesięcznie, lub jednorazowej kwoty, w wysokości od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W wielu przypadkach konieczne jest także, wykupienie dostępu do Google Play, w przypadku systemów Android i AppStore, w przypadku produktów Apple.
Wybór platformy (darmowa czy płatna)
Jak stworzyć profesjonalny sklep internetowy który będzie odpowiedni dla Twojego biznesu ? Decydując się na konkretne rozwiązanie mamy dostęp do:
• platform darmowych typu Open Source;
• rozwiązań płatnych;
• SaaS – płatnej usługi;
• Sklepu w wersji dedykowanej;
Darmowe platformy, mogą być częścią rozbudowanego Systemu do Zarządzania Treścią CMS lub niezależnym rozwiązaniem, przeznaczonym wyłącznie do wykorzystania, jako narzędzie e-commerce. Znaczna część popularnych CMSów, posiada dodatki pozwalające na przekształcenie bloga, strony lub aplikacji w sklep internetowy. Dodatki tego typu, mogą być zarówno płatne, jak i darmowe, a ich ceny kształtują się, w zakresie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, również dostępnych w wersji abonamentowej.
Rozwiązania płatne są często bardziej rozbudowane, modułowe i dostosowane do charakteru sklepu, ale jest to uzależnione, od wyboru danej platformy. Koszt waha się od kilkuset złotych jednorazowo, bądź zakupiony w formie abonamentu.
Usługa świadczona, jako płatne rozwiązanie, oparte na chmurze obliczeniowej w modelu Cloud, to uniwersalne rozwiązanie, gdzie wraz z samą platformą, otrzymujemy dostęp do stabilnego hostingu o ogromnych możliwościach rozbudowy, a często także o możliwości wykupienia dodatkowej domeny. Odpłatność w wersji subskrypcji miesięcznej lub rocznej waha się od kilkudziesięciu – do kilku tysięcy złotych miesięcznie.
Najbardziej dopasowanym rozwiązaniem są sklepy dedykowane, które najlepiej dobrane są do potrzeb klientów i pozwalają na elastyczny rozwój platformy, wraz z rozrostem sklepu. Warto w takiej sytuacji oddać projekt w ręce najbardziej doświadczonych programistów, specjalizujących się w branży e-commerce, ze względu na ryzyko niskiego poziomu bezpieczeństwa. Koszt dedykowanego rozwiązania to kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Promocja
Założenie sklepu internetowego to dopiero początek naszej działalności w obszarze sprzedaży produktów lub usług w sieci internetowej. Sprzedaży powinno towarzyszyć zadbanie o reklamę i promocję sklepu, jak również widoczność w sieci internetowej, w różnych formach obecności w wyszukiwarkach internetowych na wysokiej pozycji, na forach, blogach, mediach społecznościowych, jak również aktywności influencerów, którzy rekomendują nasze produkty. Działania w obszarze e-marketingu powinny obejmować pełne spektrum, w modelu podejścia 360 stopni i nie ograniczać się tylko do SEO/SEM/SM, ale i do innych aktywności, również spoza marketingu internetowego, dbając między innymi o obecność na targach branżowych, zadbaniu o gadżety i inne materiały promocyjne. Tego typu aktywność może sięgać nawet 50 000 zł rocznie i w górę. Ponadto warto także zadbać o obecność naszych produktów poza sklepem internetowym, na różnego typu platformach aukcyjnych, czy współpracować z innymi dostawcami usług, nie zapominając o takich usługach, jak Merchand Center od Google.
Koszty założenia i utrzymania sklepu internetowego
Jak przedstawiono w skrócie, koszty działalności w obszarze e-commerce mogą się znacząco różnić i są zależne od stanu naszego portfela. Wiele firm może liczyć jednak na dotacje w celu rozpoczęcia działalności gospodarczej i warto w takiej sytuacji w planie biznesowym ująć te koszty, w wymaganym wniosku. Wiele zależy od zasobów naszego budżetu na start, jednak pocieszające jest to, że często możliwe staje się ograniczenie wydatków na platformę w pierwszym roku, kiedy to wiele serwisów oferuje liczne zniżki i promocje na rozpoczęcie działalności, podobnie jak ma to miejsce w przypadku wykupienia domeny czy hostingu. Biorąc te aspekty pod uwagę, koszty rozpoczęcia działalności gospodarczej w tym obszarze, wahają się od 0 do kilkuset tysięcy złotych rocznie, oczywiście nie licząc kosztów zakupu produktów, które mamy zamiar sprzedawać.
Koszty działalności gospodarczej mogą być zamortyzowane, a nawet wyeliminowane poprzez wybranie modelu Dropshipping, gdzie magazyn, produkty i dostawy odbywają się niezależnie od nas, a my tylko jesteśmy pośrednikami, pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Jeśli zdecydujemy się na inną formę, koszty mogą być znacznie wyższe ze względu na konieczność zadbania o całą logistykę i infrastrukturę, wraz z oprogramowaniem ERP, do zarządzania całym naszym biznesem, niejednokrotnie wyposażonym w moduł CRM, do zarządzania kontaktami z klientami, jak również modułem e-commerce. W tego typu rozwiązaniach mamy dostęp do wszystkich usług z jednego miejsca, ale koszty są znacznie wyższe, jednak biorąc pod uwagę korzyści, jakie możemy osiągnąć w wyniku dobrze rozpoczętej działalności, która będzie przynosiła zyski.