Jak stworzyć profesjonalny sklep internetowy?

Kiedy mamy już określony plan biznesowy i strategię związana z prowadzeniem sklepu internetowego, możemy zdecydować o wyborze platformy i sposobów promocji sklepu internetowego w sieci. Każda aktywność biznesowa, w obszarze branży e-commerce, wymaga pewnego zaplecza finansowego i budżetu, pozwalającego na uruchomienie sprzedaży internetowej. Wybór najbardziej opcjonalnego zestawu usług, może być kluczowy przy wypromowaniu produktów oraz sklepu w Internecie.

Podstawy

Zanim zdecydujemy o wyborze odpowiedniej platformy, konieczne jest zadbanie o domenę, która jednoznacznie określi jaki charakter ma nasz sklep. Warto tutaj zastanowić się nad nazwą, która pozytywnie będzie odbierana przez wyszukiwarki internetowe, które również analizują, czy domena i jej nazwa, jest powiązana z treściami na stronie, a tym samym czy jest wiarygodna. Podobnie ma się sprawa wyboru hostingu, na którym będzie umieszczony sklep, jako narzędzie działające na serwerze zdalnym.

Jaką domenę i hosting wybrać

Lokalizacja hostingu i jego parametry, mają ogromne znaczenie między innymi, ze względu na szybkość wyświetlania się treści na stronie i płynność działania platformy handlowej, co pozytywnie wpływa na pozycję sklepu w wyszukiwarkach internetowych. Wiele usługodawców oferuje domeny i hostingi dostosowane do sklepów internetowych, gdzie parametry są zoptymalizowane pod kontem, prawidłowego i płynnego funkcjonowania sklepu, w sieci internetowej.

Może to być:

• klasyczny hosting, w którym wyznaczony jest dla nas pewien obszar zasobów serwerowych;

• serwer VPS, gdzie mamy większe możliwości ingerencji w działanie wyznaczonej przestrzeni wirtualnej na serwerze;

• serwer oparty na chmurze obliczeniowej, czyli Cloud, działający jako rozproszona struktura o elastycznych parametrach przydzielania zasobów;

• serwer dedykowany, gdzie mamy dostęp do jednego serwera, przeznaczonego wyłącznie dla nas.

Cena domeny, to w pierwszym roku koszt nawet kilku złotych, a w kolejnych kilkudziesięciu złotych.

Hosting to koszt kilkuset złotych rocznie i warto jest zadbać, by wykupiony hosting, miał w pakiecie certyfikat bezpieczeństwa SSL, który obecnie jest kluczowy, przy pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach internetowych.

Aplikacja mobilna

Zadbajmy także o wersję mobilną sklepu internetowego na urządzenia przenośne, takie jak smartfony i tablety. Można także zapewnić w sklepie wersję aplikacji mobilnej, instalowanej na urządzeniu wyposażonym w system Android czy iOS, dla telefonów iPhone w kilku dostępnych formach:

• aplikacja progresywna PWA, która jest wersją strony internetowej, ale uruchamianej jak zwykła aplikacja zainstalowana na telefonie;

• aplikacja hybrydowa, napisana z użyciem języków skryptowych, wykorzystująca działanie przeglądarki w smartfonie, ale działająca jak aplikacja natywna;

• aplikacja natywna, wykonana w technologii skryptowej, używanej do tworzenia stron internetowych, ale działająca dokładnie tak jak aplikacja klasyczna;

• aplikacja natywna, napisana w językach natywnych, takich jak: Java dla Android, czy Swift/Objective-C dla iPhone z iOS.

Obecność sklepu w sieci internetowej i na urządzeniach mobilnych pozwala na przywiązanie klienta do naszego sklepu, a koszt takiej aplikacji jest zależny od platformy, z której korzystamy. Może być to kwestia kilkudziesięciu złotych miesięcznie, kilkuset złotych miesięcznie, lub jednorazowej kwoty, w wysokości od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W wielu przypadkach konieczne jest także, wykupienie dostępu do Google Play, w przypadku systemów Android i AppStore, w przypadku produktów Apple.

Wybór platformy (darmowa czy płatna)

Jak stworzyć profesjonalny sklep internetowy który będzie odpowiedni dla Twojego biznesu ? Decydując się na konkretne rozwiązanie mamy dostęp do:

• platform darmowych typu Open Source;

• rozwiązań płatnych;

• SaaS – płatnej usługi;

• Sklepu w wersji dedykowanej;

Darmowe platformy, mogą być częścią rozbudowanego Systemu do Zarządzania Treścią CMS lub niezależnym rozwiązaniem, przeznaczonym wyłącznie do wykorzystania, jako narzędzie e-commerce. Znaczna część popularnych CMSów, posiada dodatki pozwalające na przekształcenie bloga, strony lub aplikacji w sklep internetowy. Dodatki tego typu, mogą być zarówno płatne, jak i darmowe, a ich ceny kształtują się, w zakresie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, również dostępnych w wersji abonamentowej.

Rozwiązania płatne są często bardziej rozbudowane, modułowe i dostosowane do charakteru sklepu, ale jest to uzależnione, od wyboru danej platformy. Koszt waha się od kilkuset złotych jednorazowo, bądź zakupiony w formie abonamentu.

Usługa świadczona, jako płatne rozwiązanie, oparte na chmurze obliczeniowej w modelu Cloud, to uniwersalne rozwiązanie, gdzie wraz z samą platformą, otrzymujemy dostęp do stabilnego hostingu o ogromnych możliwościach rozbudowy, a często także o możliwości wykupienia dodatkowej domeny. Odpłatność w wersji subskrypcji miesięcznej lub rocznej waha się od kilkudziesięciu – do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Najbardziej dopasowanym rozwiązaniem są sklepy dedykowane, które najlepiej dobrane są do potrzeb klientów i pozwalają na elastyczny rozwój platformy, wraz z rozrostem sklepu. Warto w takiej sytuacji oddać projekt w ręce najbardziej doświadczonych programistów, specjalizujących się w branży e-commerce, ze względu na ryzyko niskiego poziomu bezpieczeństwa. Koszt dedykowanego rozwiązania to kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Promocja

Założenie sklepu internetowego to dopiero początek naszej działalności w obszarze sprzedaży produktów lub usług w sieci internetowej. Sprzedaży powinno towarzyszyć zadbanie o reklamę i promocję sklepu, jak również widoczność w sieci internetowej, w różnych formach obecności w wyszukiwarkach internetowych na wysokiej pozycji, na forach, blogach, mediach społecznościowych, jak również aktywności influencerów, którzy rekomendują nasze produkty. Działania w obszarze e-marketingu powinny obejmować pełne spektrum, w modelu podejścia 360 stopni i nie ograniczać się tylko do SEO/SEM/SM, ale i do innych aktywności, również spoza marketingu internetowego, dbając między innymi o obecność na targach branżowych, zadbaniu o gadżety i inne materiały promocyjne. Tego typu aktywność może sięgać nawet 50 000 zł rocznie i w górę. Ponadto warto także zadbać o obecność naszych produktów poza sklepem internetowym, na różnego typu platformach aukcyjnych, czy współpracować z innymi dostawcami usług, nie zapominając o takich usługach, jak Merchand Center od Google.

Koszty założenia i utrzymania sklepu internetowego

Jak przedstawiono w skrócie, koszty działalności w obszarze e-commerce mogą się znacząco różnić i są zależne od stanu naszego portfela. Wiele firm może liczyć jednak na dotacje w celu rozpoczęcia działalności gospodarczej i warto w takiej sytuacji w planie biznesowym ująć te koszty, w wymaganym wniosku. Wiele zależy od zasobów naszego budżetu na start, jednak pocieszające jest to, że często możliwe staje się ograniczenie wydatków na platformę w pierwszym roku, kiedy to wiele serwisów oferuje liczne zniżki i promocje na rozpoczęcie działalności, podobnie jak ma to miejsce w przypadku wykupienia domeny czy hostingu. Biorąc te aspekty pod uwagę, koszty rozpoczęcia działalności gospodarczej w tym obszarze, wahają się od 0 do kilkuset tysięcy złotych rocznie, oczywiście nie licząc kosztów zakupu produktów, które mamy zamiar sprzedawać.

Koszty działalności gospodarczej mogą być zamortyzowane, a nawet wyeliminowane poprzez wybranie modelu Dropshipping, gdzie magazyn, produkty i dostawy odbywają się niezależnie od nas, a my tylko jesteśmy pośrednikami, pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Jeśli zdecydujemy się na inną formę, koszty mogą być znacznie wyższe ze względu na konieczność zadbania o całą logistykę i infrastrukturę, wraz z oprogramowaniem ERP, do zarządzania całym naszym biznesem, niejednokrotnie wyposażonym w moduł CRM, do zarządzania kontaktami z klientami, jak również modułem e-commerce. W tego typu rozwiązaniach mamy dostęp do wszystkich usług z jednego miejsca, ale koszty są znacznie wyższe, jednak biorąc pod uwagę korzyści, jakie możemy osiągnąć w wyniku dobrze rozpoczętej działalności, która będzie przynosiła zyski.

Poprzedni artykułNajbardziej skuteczne techniki sprzedaży
Następny artykułProfesjonalne strony www na miarę Twoich możliwości

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj